Autonómiacsökkentő és központosító a felsőoktatási koncepció új tervezete

A felsőoktatási koncepció legújabb kiszivárgott tervezete forráskivonást, autonómiacsökkentést, központosítást vizionál. Változtatna az intézményszerkezeten, a felvételi rendszeren, meg kívánja teremteni az elkötelezett, nemzeti középosztályt, és még abba is bele kíván szólni, milyen piaci szolgáltatók működhetnek egyetemeken. A kiszivárogtatás másnapján az a hír jelent meg, hogy a koncepciót ebben a formájában mégsem fogja tárgyalni a kormány.

A koncepció a következőkről szól (megjegyzések és következmények zárójelben):

  • 36 milliárdos forráskivonás összhangban a Széll Kálmán tervvel.
  • A finanszírozási szerkezet átalakítása: az egyetemek sokkal nagyobb mértékben kapnának biztos pénzt és sokkal kisebb hatása lenne a tanulói létszámnak az állami dotációra.
  • A Nemzeti Felsőoktatási Rendszer (NFR) létrehozása, amelyben az államnak sokkal erősebb jogosítványai lennének beleszólni az intézmények belső ügyeibe (gyakorlatilag megszüntetné az államilag finanszírozott intézmények autonómiáját).
  • A keretszámok csökkentése, amit az anyag a minőség emelkedése és a nemzeti középosztály megteremtése miatt tart fontosnak (holott a bemeneti minőség emelése nem eredményez kimeneti minőségemelkedést feltétlenül, a középosztály ügyében pedig bizonyosan ellentétes a hatás).
  • A képzési rendszer átalakítása: államilag finanszírozott és költségtérítéses hallgatók szétválasztása (ennek motivációja nem világos).
  • A felsőoktatási intézmények 3 kategóriába sorolása: főiskola, egyetem, tudományegyetem (ez ellentmond a Bolognai rendszer elvének).
  • A képzőhelyek számának csökkentése: a jelenlegi 29 helyett 26 intézménnyel számol a tervezet, felkészül pl.: Szolnok, Gyöngyös.
  • A hallgatói érdekképviselet súlyának csökkentése: a szenátusba delegálható hallgatók számát drasztikusan csökkentené.
  • 2016-tól a felvételihez kötelező nyelvvizsga (ami széles rétegeket szorítana ki a felsőoktatásból).
  • A szóbeli felvételi újbóli bevezetése (a jelenlegi érettségi rendszer kárát láthatná ennek).
  • A rászorultsági alapú felvételi többletpontszámok megszüntetése, mint a szociális, a fogyatékossági, az anyasági.
  • A képzési idő limitálása: ha a hallgató eléri az előre tervezett idő másfélszeresét, egyből ki kell rúgni.